07‏/05‏/2008

وأنا ذنبي إيه ؟؟؟

بابا .. بابا .. بابا ( اخيرا بابا رد ) : ممكن آخد العربية اخرج الف بيها شوية علشان مخنوق قوي ؟
بابا ( بصلي ومردش )
بابا .. بابا .. بابا ( اصلي انا غلس شوية ) : قلت إيه يا بابا ؟
بابا ( سبني ومشي )

ماما ( بتتفرج على الTV ) انت معندكش دم يابني ؟ مبتحسش ؟
انا ( ليه الغلط ده بقى )
ماما : انت معرفتش ان البنزين غلي ؟؟
انا : إيه ؟؟؟ !!!!! what ؟؟؟؟؟؟ امتى ؟؟؟؟ وفين ؟؟؟؟؟ وازاي ؟؟؟؟

وجريت على النت علشان اعرف الاخبار وفوجئت بالفاجعة الكبرى وزيادة اسعار البنزين ال 90 بقى ب 175 قرش ( مش بحط منه ) والبنزين ال 92 بقى ب 185 قرش ( اللي بحط منه ) إهئ إهئ إهئ

انا ساعتها مكنتش عارف اعمل ايه ؟ فعلا حسيت اني معنديش دم ومش بحس .... وبالضبط بالضبط افتكرت الشعور اللي جالي لما البنزين زاد واحنا في مرسى مطروح ( واحنا في الغربة يعني ) وفاكر انا احنا دفعنا يوميها 120 جنيه بنزين بس واحنا راجعيين


وجت على بالي علطول العربية حبيبتي يعني ال 2000 سي سي .. يعني الكربيراتير .. يعني ال 4 سلندر .. يعني اللي بتاخد صفيحة بنزين في اليوم ( يعني 20 لتر ) وحسيت ساعتها اني كرهتها فجأة مع ان ملهاش ذنب بس هفش غلي في مين


وجه على بالي برضه اسعار المواصلات منا لو ركنت العربية وخدت مواصلات هتبقى هي هي وكأننا معملناش حاجة بل بالعكس هتبهدل في المواصلات اكتر

وجه على بالي الواد بلية الميكانيكي وهو بياخد 2 لتر من التانك علشان يغسل بيهم الموتور هقله ايه ساعتها ؟ اغسله بمية الدهب ارخص


وجه على بالي بابا حبيبي وتخيلته وهو بيقلي انا هبيع العربية يا محمد .... وأنا بقله :على جثتي يا بابا


وجه على بالي برضه لما نيجي نسافر مطروح تاني ولا حتى شرم او حتى القاهرة والمبلغ المحترم اللي هيضيع في البنزين لوحده واللي طبعا مش هيخلينا نسافر في حتة ونعد في البيت

انا مش معترض على زيادة البنزين لسمح الله ...... بس لما اسمع تاني يوم يا جدعان إن الغاز بيروح لإسرائيل مدعم ( يالهوي يا مامي ) ولمدة 20 سنة وانا هنا عمال اضرب اخماس في اسداس واشوف هوفر ثمن البنزين لاسبوع واحد ازاي


ومش معترض برضه ان البنزين يغلى حاش لله ...... بس لما آجي احط بنزين 92 في العربية واشم الريحة الزبالة بتاعته والاقي العربية بتعيط منه ( بتكركر يعني ) يبقى حرام وحسبي الله ونعم الوكيل



وإيه يعني لما البنزين يزيد مهو بيزيد في كل دول العالم .... بس مسمعتش قبل كده انه بيزيد في الدول المصدرة للبترول بل بالعكس ده بيرخص يبقى دمي له الحق يتحرق ولا لأ ؟! وان زاد بيزيد بنسبة بسيطة بالنسبة للزيادة في المرتبات مش بيزيد اكتر من المرتبات



وكله كووووم وزيادة رسوم التراخيص كوووم تاني ( انا الحمد لله لسة مرخص الاسبوع اللي فات ) بس ليه ؟؟ وعلشان ايه ؟؟ علشان العربيات الفاخرة ؟!!! طيب وانا ذنبي ايه ؟؟؟



وفكرت كده مع نفسي ان احنا مش قدامنا الا خيارين
اولهما
: ان احنا نمشي واهي رياضة
وثانيهما ( وده انا نفسي فيه بجد بس حد يشجعني ) : ان احنا نعمل زي الصين والدنمارك ونجيب عجل ( درجات هوائية )



انا عن نفسي هجيب عجلة ماركة مرسيدس بنز بحوالي 19000 جنيه مصري ( انا بهزر طبعا هو آخري عجلة صيني ب 200 جنيه ) واللي عجباه الفكرة دي ممكن يقلي في التعليقات بجد

وعشايا عليك يا رب ... وحسبي الله ونعم الوكيل .... وهيمونولوبس نانا



ملحوظة : انا بعتذر للضاحك الباكي ( ابو نبيل ) عن التاج وهجاوبه كمان شوية بس علشان حالتي متسمحش

سلااام









هناك 33 تعليقًا:

Doba يقول...

واضح انهم أخدوا قرار برفع الضغط والسكر عند الناس كلها على أمل ان نسبه الامة تقل ويجيلنا تخلف ونموت ونسيبهالهم مخضرة

مصلحة برده

احنا فى انحدار وتدهور وربنا يستر عاللى جاى - شكل الناس هتاكل بعضها

اتلم بقى واقعد فى البيت او انزل اتمشى انت واصدقاء السوء وابعد عن ابوك وسيبه الساعادى

فاهم

تحياتى
هبة

khobayb يقول...

وجه على بالي الواد بلية الميكانيكي وهو بياخد 2 لتر من التانك علشان يغسل بيهم الموتور هقله ايه ساعتها ؟ اغسله بمية الدهب ارخص

---

هههههههههههههههه

---

بص انا مش هاعلق على حكاية ارتفاع الأسعار ..

لأن كفاية حرقة دم لحد هنا ..

لكن بصراحة ..
فكرتك روعة روعة

وأنا موافق

د/اجدع بنوته يقول...

والله العجله موجوده حضرتك

بس هقطع بيها تلك الكليوااات اللعينه

التى تستغرق منى نص ساعه يوميا م بيت العز يابيتنا

حتى الكليه اللى هى برده بيت العز يابيتنا

ده انا كده يجيلى ديهيدريشن

غير معرف يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

و الله الفكرة رهيبة وفكرت فيها قبل كدة بس المشكلة اني مبعرفش اسوق عجل.

ولايهمك ياباشا وان شاء الله تجاوب التاج لما مزاجك يتظبط.

HERO يقول...

دوبا :

انا والله قاعد في البيت علطول ومش بتحرك الا على قد الكلية واصدقاء السور كتيييير والحمد لله وخلاص انا فهمت وهسمع الكلام



خبيب :

لو الفكرة عجبتك يالا ننفذها



د \ اجدع بنوتة :

ياستي انتي تعدي معززة مكرمة وانا ممكن أجي اخدك واوديكي ويجلنا dehydration مع بعض


الضاحك الباكي :

اعلمك يا حبيب قلبي بس كده

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

البنزين غلى عشان يجيبوا حق العلاوة وسلملى على بابا وماما

Hosam يقول...

طيب العجل ماحلش المشكلة
هتسافر مطروح أو شرم ازاى دلوقتى بالعجل
انت ممكن تجيب جمل أوفر وأقل تعبا

mohamed يقول...

يلا مش مهم جت ع البنزين كل حاجه غليت واحنا ساكتين وطول ما احنا ساكتين هيعملوا اللى هما عايزينه

مطرح ما ترسى....دقلها يقول...

خلاص يا عم ..

هات عجلة وادينى العربية بتاعتك..

انا حاسس ان نظيف عمل الحكاية دى عشان مامتك قالتله انك مقضيها لف فى القومية ليل نهار...

بعد كدة بقى ابقى لف بالعجلة...

وبرضه هفسيلك الكاوتشات

:P

HERO يقول...

رئيسة حزب الاحلام :

بابا وماما كويسين الحمد لله وبيسلموا عليكي


hossam :

والله فكرة واهو لو جعت ادبحه واكله

mohammed :

انا قلت كده برضه قالوا يا فرعون مين فرعنك قال ملقتش حد يلمني

مطرح ما ترسي دقلها :

لا يا حبيبي العربية انا هركنها ولا يمكن هدهالك في يوم من الايام

بنت مصريه يقول...

قال وحنا اللى كنا هنشترى عربيه
واول ما عزمنا على شراءها انا وزوجى
زى ما تقول كده الحكومه عرفت وشالت ف نفسها
البت المصريه هى وجوزها هيجيبوا عربيه
تعمل ايه الحكومه عشان تبرد نارها تغللى البنزين

خلاص يختى يا حكومه مش شاريين نيله عربيه
عموما بوست جميل
تقبل مرورى

M.Nassif يقول...

بص يامان
عجلتين سبور كده
نجنطهم
واعلام بقى وكده
ونظارات الشمس "من باب التفييم"
و بس نديها لف فى القومية من غير ولا مليم
وكلها كام يوم و هتلاقى شعب شباب القومية الدايخ_من كتر اللف_وراك

xezo يقول...

والله يا عمدة انا كان قلبي حاسس

وعشان كدة احتفظت بالعجلة بتاعتي من ايام الطفولة قولت اهي تنفع في وقت زنقة

بس فكرك الحكومة هاتسيبنا في حالنا
بكرة يغلوا سعر الهوا اللي بينفخوا بيه العجل
ولو مش عاجبك
ابقى انفخ بهوا 80

Ghada , Rofayda يقول...

ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت... وكنت أظنها لا تفرج......

والله على قد زعلي على الوضع المتدهور
إلا إني بحس بعد كل ازمه انها خلاص هتفرج....
الفرج قرب جدا...
ولو فكرة العجل ده للبنات كمان
انا اول واحدة بأيد الفكرة تماااااااما

واحد جاله الضغط يقول...

يبنى يا حبيبى
لو قعدت كده تندب حظك عالبنزين مش هتعمل حاجة
وسيبك من العجل

انت يبنى خليك فى زفة الحعرسان وخد على كل راس 12 جنيه
فله قوى
هتلم تمن البنزين وتعيش حياتك
زفة ولا اتنين فى الاسبوع وعيش حياتك

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

مدونه جميله

ماشاء الله

ربنا يوفقك

ام يحيي يقول...

فكرة حلوة لكن الحقوا تفذوها قبل ما يغلو العجل .. او يغلو الهوا اللي بينفخو بيه العجلة

Empress appy يقول...

ههههههههه انا قولت تعيش جمهوريه مصر العجله العربيه سابقا
اقتراح العجل انا عملته قبلكك فى بوست حوار على المصطبه هبيع بطوط عربيتى بما انى بحط لها 92 زيك واشترى زئرده ههههه
او اخليها بقى للخروجات الشيك واقضيها عجله هههههههههههههههههه

و القادم....أجمل يقول...

ههههههههههههههههه
ههههههههههههه

لا خليها عجل
دي تلاته في واحد
رياضة
توفير
و صديقة للبيئة

:D

بس فعلا لو ناوي
يلا بسرعه للعجل يغلى
===============

المدونة رائعه
ربنا يوفقك و يعزك
إحترامي و تقديري

:)

HERO يقول...

بنت مصرية :

نورتي المدونة وعلى فكرة في عربيات حلوة وصغيرة ومش بتاخد بنزين كتير وممكن تقلبيها غاز بس متخليش غلو البنزين يدمر طموحاتك
ـــــــــــــــــ
dr.nassef :

ياباشا ومين سمعك انا هجبها وهركبلها جهاز انذار اساسا
ـــــــــــــــــ
xezo :

متقلقش من الهوا يا زيزو انا عندي منفاخ الحكومة متعرفش عنه حاجة لو عايز تنفخ اي حاجة تعالى بس في السكرتة
ـــــــــــــــ
Ghada & Rofayda :

من بقك لباب السما ويارب اشوف الانفراج ده قبل ما اموت
ــــــــــــــــ
واحد جاله الضغط :

طيب والله فكرة انا كده ممكن الم ثمن بنزين 95 كمان فعلا الضغط عامل عمايله معاك وافكارك جهنمية
ــــــــــــــــــ
حسام يحيى :

يا باشا ده بس من ذوقك ودي شهادة اعتز بيها
ـــــــــــــــــــ
ام يحيى :

ان شاء الله هنفذها قريب ولو غلوه نبقى نجيب اسكوتر بقى وخلاص
ـــــــــــــــــ
appy :

فكرة حلوة بس انا مش هجيب زئردة انا هجيب سوسة
شرفتي المدونة
ـــــــــــــــــــ
والقادم اجمل :

نورتي المدونة وشرفتي وبعدين العجل انا هجيبه علشان التوفير والرياضة لكن البيئة تولع مش مشكلة يعني

موناليزا يقول...

انا موافقة على اقتراح ركوب العجل ده
خليلهم بقى البنزين يشربوه

سنووايت يقول...

العجل هو الحل
حتي زحمة المرور تخف شوية
وصحة المواطنين تبقي حديد

يوميات فنانه مفروسه جداا يقول...

طيب اللي مبيعرفش يسوق عجل !!!!!!!!!
بلاش نازله انا جدتي مشوار مثلا هاخودها قدامي عالعجله ولا ايه ههههه
بلاش رايحه الكليه اللي بتاخد ساعه ونص بالعربيه خلاص هتبقي عجل ان شاالله ما اتعلمت ولا اوعا اتعلم حتي ههههههه
ربنا يرحمنا كتير اللي بيحصل فينا ده والله.
مدونتك كلها جميله ماشاء الله
تحياتي

محمود الدوح يقول...

اولادى اول زيارة ليا
مدونتك جميلة

وبالنسبة لاقتراح العجل فالاقتراح دا جميل جدا
بس لو عملناه هيبقى لازم ولابد نرخص العجل
عشان منعملش حوادث ونهرب
او اى حجة تانية

يبقى قولى لو اشتريت عجلة

صريح أوي يقول...

طيب انا دلوقتي ما عنديش عربية
المفروض أشتري عربية علشان أحس بمشكلتك
عالعموم هو الموضوع مش موضوع زيادة في أسعار بنزين او غيره
الموضوع إن الناس اتعودت علي كده وأصبح الامر عادي
في المواصلات .. الناس بتدفع بعض
يعني يا عم هي جت علي بريزة
طبعا الأمر عادي والناس والشعب بياكل بسكويت زي ما الريس امر بكدة
تحياتي

HERO يقول...

monaliza :

يشربه بالسم الهاري ان شاء الله ده حتى بنزين معفن
ـــــــــــــــ
سنووايت :

وده برضه اللي فكرت فيه علشان الواحد بدأ يتخنق فعلا من زحمة الشوارع
ــــــــــــــــ
فنانة مفروسة جدا :

سؤالك وجيه واجابته ببساطة انك مضطرة تركبي عربية وتدفعي فلوس البنزين اعملك ايه يعني ؟ هههههه
شكرا على ذوقك
ـــــــــــــــــــ
محمود الدوح :

شكرا على ذوقك ونرخصه ياباشا وماله ميضرش يعني
ـــــــــــــــــ
صريح اوي :

لا ياباشا مش لازم تشتري ولا حاجة كفاية عليك اسعار الحاجات التانية وربنا يعينا جميعا

الفراشة الصغيرة يقول...

كله منه
حسبى الله ونعم الوكيل
اصل حضرته لما حب يزود المرتبات
قال عبارة جميله جدا
وهما مش بيحبوا ينزلولوا كلمه فى الارض
قال "ستزيد المرتبات بنسبه 30% على ان نجد موارد لذلك

هييييييه بقت مولد
وهما لقوا الموارد فى المولد
وهيلاقوا كتييييييير قوى
اصبر بس يومين وانت تشوف

شفـقــة و إحســــان يقول...

هنعمل ايه الواحد يقعد فى البيت اوفر

KING TOOOT يقول...

نار الغلا قايدة بتولع الراكبين
و لهيبها طايل جيوبنا و جيوب كتير تانيين
الحل مش في العجل ولا في البكاء و النوح
الحل يتغيروا وزرا كتير قاعدين
و عجبي
KING TOOOT

Dr. Ibrahim يقول...

ربنا يسترها الأيام الجاية
امال السواقين يعملوا إيه
ميوصلوناش وتبقى كده تمام التمام
د/هيما

غير معرف يقول...

منه له
جامده جدا فكره العجل دى ويا سلام بئه وانت بتجرى والهوا وتنغى
لولا الملامه يا هوا مع الاعتذار للفنانه ورده

شـمو نشـادر يقول...

يا سيدي هى جت ع البنزين ..
معلش .. قضيها بقى مواصلات ارحم ..
لعلمك حلوه .. وبتشجع التلاحم بين قوى الشعب ..
بوست جميل ..
وعازمك على الغدا عندى فى مدونتى المتواضعه ..
تحياتى ..
اسامة أمين

HERO يقول...

شفقة واحسان :

والله الواحد نفسه يعد في البيت ويستنى العروسة بس للضرورة احكام
ــــــــــــ
king toot :

الله المفروض ان انا اللي اعلق بقى مش انت وشكرا على الزيارة
ـــــــــــــــــــ
د هيما :

مهو السواقين بياخدوا اجرة يعني مش خسرانين حاجة
ـــــــــــــــــــــ
دكتورة صغنونة :

شكرا على زيارتك انا قريت تعليقاتك على المواضيع الي فاتت والحمد لله انها عجبتك وعقبال لما تبقي دكتورة كبيرة ان شاء لله وهستنى زياراتك
ــــــــــــــــــــــ
شمو نشادر :

مهي المواصلات حلوة وكل حاجة بس لو لقتها
وهزورك ان شاء الله