08‏/03‏/2008

الضمير العربي

يعرض في الآونة الاخيرة على شاشات التلفزيون اوبريت " الضمير العربي " وهو تجسيد للحالة التي يعيشها العرب والمسلمون في ال 10 سنوات الاخيرة بما فيها من تعذيب و افعال وحشية وممارسات شيطانية ( شيطانية ايه ده الشيطان اطيب منهم )

انا صحيح مشفتش غير آخر 10 دقايق منه لأني عارف انا هشوف ايه وهعيط هعيط بمزاجي اوغصب عني هعيط وانا بصراحة مش بحب اشوف الحاجات دي بيني وبينكوا ( لأني بتخيلها على نفسي ) وده شئ صعب جدا

واتذكر من حوالي 8 سنوات ظهر اوبريت مماثل اسمه " الحلم العربي " وهو مشابه لهذا الاوبريت ويتناول أيضا احوال العرب آنذاك وكل الناس شافته وكان ليه تأثير جامد على الناس وده شئ كويس مش وحش بس المشكلة بقى .... احنا هنفضل نتفرج لغاية امتى ؟ وهنفضل نعيط لغاية امتى ؟ وهنفضل نندب حالنا وحظنا لغاية امتى ؟ انا مش بقول نروح نحارب او نعمل مظاهرات - انا كل اللي برجوه من نفسي قبل اي حد ان احنا نغير اسلوب حياتنا ونصحي جوانا ضميرنا " الضمير العربي " اللي بيه ولا هنحتاج نحارب ولا حتى نعمل مفاوضات وهنرجع تاني زي زمان نفخر بإننا عرب ونرفع راسنا في كل مكان ونصحى ونفوق ونعرف ان ده كله تخطيط صهيوني لغسيل مخنا ( إن وجد )

انا على فكرة مبحبش اتكلم في السياسة او المواضيع دي بس انا فعلا زهقت جبت جاز زي ما بيقولوا ويارب نرجع تاني مسلمين ونسترد كرامتنا وإلا هنشوف يا اما .................... يا اما .............................
سلاااام

هناك 4 تعليقات:

khobayb يقول...

كلامك سليم

لا بد من عملية إنقاذ للضمير العربي

هذا الضمير الذي سيوجعنا كلما سكتنا وتخاذلنا

هذا الضمير الذي سيدفعنا أن نواجه إعلامهم الفاسد بإعلام مضاد ، ونواجه صمتهم بتحركنا وعلو صوتنا ، ونواجه تخاذلهم بتبرعاتنا ومقاطعتنا ودعائنا وأمرنا بالمعروف ونهينا عن المنكر

M.Nassif يقول...

احساسك جميل و عالى بس
ليه مش...
1-نقاطع
2-ندعى لفلسطين فى ال34 سجدة اللى بنسجدها فى اليوم
3-نجاهد بمالنا(لجنة الاغاثة بنقابة الأطباء)
4-ننشر القضية بين الناس
وفى الآخر كل ده مش اكتر من اعتذار للمولى عز و جل

د/اجدع بنوته يقول...

مش عارفه

بحس ان احنا طالعين مطلع ملوش رجعه

او زى مابيقولوا قول للزمان ارجع يازمان

معتقدش ان ف يوم

هنصحى نلاقى العرب رجعتلهم نخوتهم

وكرامتهم حرقتهم

ودم شعوبهم كواهم

وفاقوا

ووحدوا الكلمه

وحطوا كل الغجر دول عند حدودهم

بعد مااتطوالوا علينا

اينعم مفيش حاجه بعيد عن ربنا

بس صعب اوىىىىى

احنا بنحاول نفوق شباب عشان مصلحة

ومصلحة بلده ونقوله قوم اشتغل اعمل حاجه

ويارتنى عارفين نفوقهم حتى

هنقوله اتحرك لما تشوف عرض امك بيستباح

او لما تشوف دم اخوك بيراق

الله معنا ..

الاوبريت هااااااايل نصيحه شوفه كله

احلى حاجه بقى بجد بتمزجنى اوى

م الاوبرتات دى

ان الناس دى طالعه تعمل شوووو

يعنى هوجة وطنى هوجة فلانتين هوجة يأس

واحنا امه مشاعرها مسيطره عليها بزياده

عاتفيين اوى

يغنولنا حبببب نمسك قلوب

يغنولنا حزززززن نمسك مناديل

يغنولنا وطنىىىىى نمسك الاعلام

وتولع جوانا القوميه العربيه

فعلشان كده مبقاش ياكل معايا الاغانى بتاعتهم دى

تحياتى وبحجز اشتراك زيارات دائم

باذن الله

غير معرف يقول...

فعلا حضرتك عندك حق ... الكلام و الزعل و الدموع مش هما اللي هيرجعوا فلسطين او هيرجعوا مجد المسلمين

جزاكم الله خيرا ...