02‏/03‏/2008

أحداث مؤسفة

كنت تقريبا في اولى ثانوي يعني من 9 سنين ورايح المدرسة الصبح وكنت متعود اتفرج على التلفزيون وانا بافطر المهم لقيتهم جايبين انتهاك وزير الدفاع الاسرائيلي لحرمة المسجد الاقصى في حماية مش عارف 3000 جندي اسرائيلي وانتفاضة الاقصى الثانية والحوارات اللي كلكوا عارفينها دي
المهم رحت المدرسة واتلكمت مع صحابي في الموضوع عادي يعني كأي خبر في التلفزيون وإذ فجأة جه في بالي ان دي الانتفاضة الثانية يعني معنى كده ان كان في انتفاضة أولى يعني الحكاية دي بقالها 60 سنة
صحيح أنا قبل الحكاية دي كان كل معرفتي عن فلسطين انها دولة عربية محتلة من قبِل اسرائيل وان احنا لازم ندعيلهم ونتبرعلهم وخلاص لا اكتر ولا اقل
لكن بعد الحكاية دي انا ابتديت اهتم بالموضوع صحيح مش الاهتمام الكافي بس ابتديت ادور واعرف التاريخ واتابع الاخبار واسمع عن الشهداء اللي الواحد كان بيشفهم ويتمنى يكون مكانهم وتوالت الاحداث مرورا بحرب العراق واحتلال افغانستان واغتيال الشيخ احمد ياسين اللي اغتياله كان ليه قصة ظريفة معايا واحوال المسلمين اللي لا تسر عدو ولا حبيب في كل مكان حتى في الدول اللي مكنش فيها حروب
المهم نرجع مرجوعنا - رجعت حكاية فلسطين بالنسبة ليا عادي تاني وكأن مفيش حاجة الواحد بيسمع الاخبار ويشوف المجزرة الفلانية والاطفال اللي ماتوا واللي بيموتوا والللي هيموتوا ويصعبوا عليا شوية وخلاص بس الواحد في قرارة نفسه مضايق وعايز يعمل حاجة بس مش عارف
ودخلت الكلية وابتديت اسمع اكتر عن الحكاية دي بقى وبالتفصيل لغاية ما بقيت في سنة خامسة ، انا طبعا مش بكتب ده كله علشان اعرفكوا الحكاية لأن كلكوا عارفينها بس انا بكتب ده لأني بجد حاسس ان انا اللي بتهان وانا اللي بتعذب وانا اللي محتل
ابتديت بالمقاطعة الحمد لله وبالدعاء وبالتبرع على قد ما اقدر وابتديت اسمع كلام الناس من حواليا لقيت ان قضية فلسطين دي اخر حاجة ممكن يتكلموا فيها عارفين معنى ده ايه ؟؟؟؟
معنى ده ياسادة ان احنا منتظرين جيل قادم لا يعرف ما هي فلسطين ولا يعرف ما هو القدس !!!!
وكنت اتمنى اني اكون عايش في فترة الحروب اللي مرت بيها مصر صحيح هي فترة كانت صعبة وكلها مخاطر بس الواحد ساعتها كان على الاقل هيحس انه عاش لسبب او حتى مات لسبب بدل العيشة الهنية اللي احنا عايشنها دلوقتي ومنعرفش اخرها هيودينا لفين
معلش انا طولت عليكوا بس حسيت اني عايز افضفض
سلاام

هناك 4 تعليقات:

khobayb يقول...

معنى ده ياسادة ان احنا منتظرين جيل قادم لا يعرف ما هي فلسطين ولا يعرف ما هو القدس !!!!

رهيبة الجملة دي

وفعلا ، هو ده الخوف الأعظم

وهو ده اللي بيحاولوا يعملوه دلوقتي

بارك الله قلمك

M.Nassif يقول...

بس الواحد ساعتها كان على الاقل هيحس انه عاش لسبب او حتى مات لسبب بدل العيشة الهنية اللي احنا عايشنها دلوقتي ومنعرفش اخرها هيودينا لفين
هههههههههه
معاك حق والله

واحد جاله الضغط يقول...

بجد كلام من القلب

وياريت فعلا نحس باللى بيحصل حوالينا

وأنا شخص منهم

غير معرف يقول...

بجد مش عارف أقولك إيه, بس كلامك مسني شخصيا لظروف معينة.

وياخوفي من الجيل اللي مش هيكون عارف حاجة ده ولو انه مش بعيد أوي إن لم يكن موجود بالفعل.