12‏/06‏/2008

مصطلحات

طبعا كل واحد فينا ممكن تحصلوا زلة لسان ده طبيعي يعني بتحصل في أي موقف ينرفزك او يضايقك وده بالضبط اللي حصلي من فترة كده ليست بالوجيزة ولأني لقيت ان انا ابتديت اقول كلام مش لطيف ( لفظ يعني ) وده طبعا لا يتماشى مع وضعي الاجتماعي او حتى منظري قدام الناس قررت ان انا ادور على بديل وباقصى سرعة بس الصراحة مكنتش اعرف ان ربنا هيفتح عليا ب 3 مصطلحات في نفس الوقت والمصطلحات دي وليدة اللحظة يعني مش الفتها او دورت عليها هي جت لوحديها كده وهما :

# انجلينا جولي :
- طبعا دي الممثلة الامريكية المعروفة اللي زي القمر بالرغم من ان فيها برودة دم الاجانب بس حلوة مفيش شك ( حبيبة قلبي )
- هنا بقى معناها لفظ اعجمي بمعنى احتج او اشجب او ادين او اعترض
- بمعنى اصح = لفظ ( grade 1 )
- من مميزاتها : جملة سهلة النطق فيها جناس ناقص متساوية القوام

# هيمينولوبس نانا :
- دي اسم دودة ممكن تصيب الانسان وطبعا باين من اسمها انها مدلعة شوية وبتدلع الانسان اللي بتصيبه ( بالذمة في دودة اسمها نانا )
- هنا معناها جملة اعتراضية بمعنى اسكت ساكت ومتفتحش بقك خالص
- بمعنى اصح = لفظ ( grade 2 )
- من عيوبها : صعوبة النطق و توحي بالهبل المستميت وممكن اللي قدامك يفهم غلط واحتمال تؤدي الى ضربك

# هاكونا متاتا :
- دي المقولة الشهيرة تقريبا على ما اتذكر بتاعة تيمون وبمبة ( من احب الكرتونات الى قلبي )
- هنا معناها طبعا زي ما انتوا شايفين ملهاش معنى خالص وعلشان كده باحبها جدا
- بمعنى اصح = لفظ ( grade 3 )
- من مميزاتها : كلمة ملهاش اي لازمة في الحياة وتقريبا محدش بيقلها غيري

طبعا كل كلمة من دول انا باستخدمها حسب الموقف اللي بتعرضله يعني لو موقف ضعيف باستخدم انجلينا جولي لو الموقف نص نص باستخدم هيمينولوبس نانا لو الموقف شديد قوي باستخدم هاكونا متاتا اما لو الموقف لا يحتمل بقى باستخدم اللفظ علطول ما باليد حيلة

طبعا اللفظ ده شائع بين الشباب لتفتكروا انه لفظ وحش ولا حاجة ( انا مش قليل الادب يا جدعان على فكرة )

وبكده اكون شرحتلكوا جزء من القاموس الخاص بتاعي واللي طورته بما يتلائم وظروف الحياة

N.B : مش عايز لو سمحت اي لفظ في التعليقات هههههههههه

سلااام

هناك 45 تعليقًا:

فاتيما يقول...

أنجلينا جولى
أيوه
أنا صحيح مبحبهاش - غالباهتلاقى كل الستات و البنات مبتحبهاش و تسألهم يقولولك موش غيرة و لا حاجة على إيه دى كلها عيرة ( متبقاش تصدقهم ) - المهم أنا أحييك على المعلومات العظيمة دى عشان لما حد روش يقولها قصادلى مبقاش قاعدة كدا زى خيبتها
و أنا برضو أكتشفت إنى متابعة التطور أصلى بقول هاكونا مطاطا دى كتير لما كان يوسف موجود أصلنا كنا مدمنين كارتون
و أصلاً أصلاً تيمون و بومبا دول بموت فيهم و حافظة كلام ليهم فى الحلقات
القصد مشكرين على درس قل و لا تقل دا
و إسمها إيه نانا دى إسمها صعب قووووى
عشان كدا متحاولش تخلينى أنطقه
هاكونا مطاطا يا بطل

غير معرف يقول...

صباح الخير

لا حول ولا قوة الا بالله ..بدرى يا بنى و ده من ايه ؟!.. حتة موقف يعمل فيك كل ده ؟!.. ونانا بس مالها ومال القصة ايه اللى دخلها فى الموضوع دى طيبة وبنت حلال و مالهاش فى حاجة خالص , يا ريت مش تجيبوا فى سيرتهاهههههههههه.

جميل انك تختار لنفسك مصطلحات تتمشى مع الموقف اللى ممكن تتعرض له.. بس يا ترى اللى قدامك هيفهم ده ؟!.. والاجمل بقى ال grading according to e condition

بالمناسبة مش تنسى تسجل براءة الاختراع ههههههههه قبل ما يتسرق منك !!

تحياتى ليك ...سلام

بنت مصريه يقول...

ونعم القواميس
ايه الجمال دا
انا رأيى تقول اللفظ وتخلص اصل المصطلحات دى هتقلب الموقف كوميدى
ههههههههههههههههههههه
خصوصا اكونا متاتا ده
بوست جميل احييك

Mero.. يقول...

هههههههههههههههههه
فين يا عم المصطلحات دي قبل امتحان الكوميونتي كنا عايزين نضربهم في مية ونقولهم للمنهج الـ..... "لفظ" هههههههه
عسل بس ليه انجاينا جولي:( فين كايت وينسلت ودرو باريومور وجوليان مور؟؟ بس عندك حق انجلينا اصيع.... لايقة :)

Empress appy يقول...

هههههههههههههههههههه
هكون ماتات طيب اقعد جنبى يا زميل انا بقولها لان انا وايمووو بنعشق الموضوع ده انما انت عليك شويه مصطلحات فى الجوووون هات باقى لاقاموس

غير معرف يقول...

nana wa angelina wa hakona matata......ya5iiiiii............tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit.........sorry ya 3omda bs enta fahm de doniatk ya ebni wa da el 3alm eli ba2t 3aish fe fa lazm tetkaif m3a el wad3 da...mesh ba2olk tekon 2ali el adb lasm7 lha....bs nafs eli gowak 3ashn temo0o0ot na2s 3omr wala yegilk D.M wala 7ata HPN....wa 7osn el 5etam kol hakona matata fel 7amam...bye bye wa take care dear

Rehab Mostafa يقول...

أنا مش عارفه غير هاكونا متاتا من القاموس بتاعك ده بصراحه
وعارفاها على ان معناها أي حاجه في ولا حاجه :)) حاجه كده مالهاش لازمه ... عرفت معناها من الأغنيه
بس بصراحه القاموس بتاعك غامض بالنسبه لي

kochia يقول...

طيب هي المصطلحات دي انت اللي مخترعها يعني بتاعتك لوحدك ومحدش هيفهمها غيرك ولا ممكن نستخدمها عند اللزوم؟؟

أية عفيفي يقول...

ده قاموس جديد قريبا ف الاسواق علشان اللغه نتتشربرضو:D

بس حلوه المصطلحات دى شيك واستايل اوى

بجد جامده تسلم عل البوست

الفراشة الصغيرة يقول...

ههههههههههههههه
يخرب بيت فقرك بجد
دم خفيف قوى
وكمان بتفرج على تيمون وبومبا
على فكرة احلى كرتون شوفه
لحد دلوقتى هو و the mask

وحلو قوى قاموسك بعيدا عن فكك وكبر والكلام القديم ده
لا بجد جديد وبتجيب من الاخر
هكونا مطاطا

واحد من البلد دى يقول...

السلام عليكم
إيه يا ابنى التوهان ده

دى مصطلحات غريبة جدا ...
على فكرة ...
انا موضوعى الجديد عن المصطلحات الغريبة بين الشباب
وإندثار اللغة العربية


بس باين عليه ح يتعبنى أوى

تحياتى ليك

إبقى عدى علينا يا عم

Unknown يقول...

ازيك يا واد؟؟؟
ايه القريحة العبقرية اللى جابت الالفاظ دى يا ابنى؟؟؟
هاكونا مطاطا دى فلسفة حياة على راى تيمون هذا هو البهريز اه والله بيقول كدة المهم ان البوست حلو طحن

HERO يقول...

فاتيما :

نورتي والله وفعلا انا بلاحظ ان معظم الستات مش بيحبوها بس انا بحبها وتيمون وبمبة ده اي حد لازم يحبه وسلامي ليوسف
=========================
داليا :

اه اتصدقي والله لازم اعمل براءة اختراع وبعدبن لقيت نانا ماشية مع الموقف فقلت استخدمها وانا فرحان انك متابة المدونة

HERO يقول...

بنت مصرية :

مهي دي حلاوتها لما بقولها بلاقي اللي قدامي ضحك ويقلي معناها ايه ؟ فاشرحهاله فيعد يضحك اكتر ويقلب كوميدي فعلا
========================
mero :

متقلقش ياباشا انا بهدلتلك ام الكوميونتي السنة اللي فاتت نصطلحات والفاظ وكل حاجة

HERO يقول...

appy :

منورة والله ومن عنيا اجي اعد جنبك ونعمل قاموس احلى واشيك من ده ويبقى قشطة
===========================
rehab mostafa :

مهو لازم يبقى غامض لأن محدش بيستخدمه غيري بس سهل على فكرة لو قريتي الشرح كويس هتفهميه

HERO يقول...

kochia :

عادي دي مصطلحات موجودة بس انا باستخدمها بمعاني تانية انا مخترعها وطبعا ممكن تستخدمها عادي جدا
==========================
ebtsamt 7ayah :

ايوا عايز دعاية جامدة للقاموس ومنورة والله المدونة ويارب دايما بخير

HERO يقول...

الفراشة الصغيرة :

يافندم ده بس من ذوقك والحمد لله انه عجبك واهي محاولة للقضاء على الروتين والقديم ومنورة المدونة
========================
واحد من البلد دي :

مهي دي كلمات بدل اللفظ يعني عادي باستخدمها في طرق سلمية مهو اكيد مش هشتم بلغة عربية فصحى طبعا ومنور ياباشا وان شاء الله هزورك

HERO يقول...

enjy :

انا كويس الحمد لله وكويس انه عجبك ومنورة المدونة

Ghada , Rofayda يقول...

على فكره مش انت الوحيد اللي بيقول
هكونا متاتا....في اعلان في التلفزيون عن كرواسون بيقولو فيه هاكونا متاتا.....

تحياااااتي ....

دمت بخير.......

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

انجلينا ولي على فكرة بحب انسانيتها اوي
كمل بقي القاموس يادكتور
هو حضر سنة كام بقى؟؟؟
تحياتي

غير معرف يقول...

ان شاء الله بقي تعمل قاومس للمصطلحات وتطبعه و تبيعه


دماغ يا ابراهيم والله!!!

princess zalabia يقول...

حلو موضوع القاموس الخاص ده ده انا كنت فاكره انى الوحيده اللى ليا قاموس بس الحمدلله طل ف غيري كتير ف الدنيا عشان كده بقترح ان كل واحد مننا يعمل قاموس لنفسه لان ممكن يكون ف مصطلحات عندى معناها مختلف عن غيري ويحصل مشاكل بقي والموضوع مش مستحمل
p.sهكونا متاتا ديه مشهورة اوى مش لوحدك اللى بتستعملها مع اختلاف المعنى انا بعتبرها بتعنى حاجه واحده عيش حياتك زى ما تحب

سنووايت يقول...

اهم حاجة ان التلات مصطلحات ملهمش علاقة ببعض
بس اول مرة احس ان الهيمينولوبس نانا كلمة صعبة كدة

sebofy7alo يقول...

أول تعليق
الفكرة جااااااامد جدا ولذيذة
أصلي بحب المصطلحات الجديدة
فمثلا بقيت بسمي الأشخاص اللي قريبين مني ب
أكسيلانس ومولانا وأفندينا من باب الدعابة.

موناليزا يقول...

تصدق فكرتك فى الاول مشارك معانا فى حملتنا لنصرة اللغة العربية

PrInCeSS BeRy يقول...

هههههههههههههه مصطلحات زى السكر والله يا هيرو انا بحب انجلينا جدااااااااااا وهاكونا متاتا عجبتنى اوى مكنتش عرفاها انت عرفتنا حجات حلوة اشكرك

شـمو نشـادر يقول...

ههههههههههههههههه

انت لسعت يا هيرو ولا ايه ..

يا عيني يا ابني .. هما كل اللى فى طب بيحصللهم كده ؟!

على فكره احنا عملنا مدونه جديده اسمها على حريتنا ..

دى بقى مدونتنا كلنا يا معلم ..

عايزينك تنورنا ..

www.3la7orytna.blogspot.com

سلام يا برنز

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

ايه المصطلحات الجامدة دى
ازيك عامل ايه انا اسفه على التأخير النت كان فاصل تحياتى

Ghada , Rofayda يقول...

كلاااااااااكيت تاني مره...
ليك تااااااج عندنا...

اتفضل لو سمحت واستلمه

سلاااااااام

tarek alghnam يقول...

اخى الحبيب
بوست رائع
المصطلحات تدخل لغتنا رغما عنا
تقبل تحياتى
ومتعك الله بالحب والسعادة

Vague يقول...

السلام عليكم

ايه الكلام ده.. هو في كلام جديد نزل السوق ولا ايه؟؟

هقولك على حاجة بس متفهمش غلط..

انا زيك بقول مصطلحات غريبة .. وشايف ان ده سبب في بوظان اللغة العربية

تحياتي
ادم

""""" يقول...

حلو القاموس بتاعك اوى

عجبنى البوست فعلا

بس انا مبلحقش افكر فى اى الفاظ

بقول اللى ربنا يفتح بيه عليا

وهم ونصيبهم بقى :D

أم حبيبه يقول...

قاموس معقول برضه


هاكونا متاتا ع فكره كلمه دارجه على لسان اغلب الشغب


احسن حاجه فى المدونه بتاعت حضرتك لما احب اضحك او افرفش شويه ادخل هنا

و يا سلام لما بلاقى حضرتك منزل بوست جديد

بقرأه عشان اضحك

يمنى يقول...

مصطلحات كويسة ... و لو حد سمعها ... عمره مهيعرف يفهمها ... و دي أحسن حاجة

حضرتك ناوي تكمله و لا إيه ؟؟

ظل الشمس يقول...

هاكونا ماتاتا
تيمون بومبة
انا هازورك كتير:)
انت جيت على الوجيعة:))))

بوست جميل^_^

شفـقــة و إحســــان يقول...

ايه الحاجات الغريبه دى......مفيش حاجة اسهل من كده
ههههههههههههه

dodda يقول...

ازيك يا هيرو؟؟؟
ايه يا عم اللغات دى كلها؟؟؟

سمعت عن الحلمبلاظ الاسود؟؟؟

ده مصطلح كويس يمكن يضيف للقاموس

تقف بكل ثقهتقول لواحد انت عندك تورم فى الحلمبلاظ الاسود وحيدفعلك اللىوراه واللى قدامه عشان تعالجه
:O)

Hosam يقول...

المصطلحات أصبحت دولية الله أكبر

HERO يقول...

ghada&rofida :

ايوا بس انا بقولها بالمعنى الخاص بيا ودي احسن حاجة لما تقولي كلمة ليها 100000 معنى
=======================
نونو :

وانا كمان معجب بانسانيتها وبجمالها وبيها وانا للأسف في سنة خامسة طب
=======================
الضاحك الباكي :

والله انت اللي دماغ يا برعي هههههههه

HERO يقول...

sweet zalabia :

ايوا كلامك صح واللي يسمع كده يقول اللغة بتاعتنا ضيقة قوي وقال ايه كل واحد بيدور على لغة جديدة بس اهو محاولة للخروج من الملل وهاكونا متاتا ليها 122433 معنى على فكرة ههههههههه
===========================
سنووايت :

انا بقالي 3 سنين عارف ان الكلمة دي صعبه جدا سواء في نطقها او حتى في مذاكرتها نورتي المدونة
==============================
sebofy7alo :

هو انت كنت عايش ايام الملكية ولا ايه بالضبط ؟ههههههههههههههه
نورت يا اكسيلنس والله

HERO يقول...

موناليزا :

بصي انا معاكوا في نصرة اللغة العربية يعني انا بقول شكرا بدل ميرسي وبقول اهلا بدل welcome بس حطي نفسك مكاني لو عايزة تقولي لفظ زي ده هتقوليه بالعربي ازاي ؟؟
==========================
priencess bery :

اي خدمة يا فندم وكويس انه عجبك ونورتي المدونة
==================
شمو نشادر :

انا لسعت من حوالي 5 سنين كده من اول يوم ليا في الكلية دي وفيوزاتي ضربت في السنة الخبيثة اللي انا فيها السنة دي وان شاء الله هزور المدونة بتاعتكوا قريب

HERO يقول...

رئيسة حزب الاحلام :

والله حاجة كده على ما قسم وانا كويس الحمد لله ومعلش اتأخرت في الرد لأن النت والكمبيوتر كانوا بايظيين
=========================
طارق الغنام :

والله فعلا زي ما بتقول يعني كنوع من الفكاهة والبعد عن الروتين والف شكر على ذوقك
==========================
vague :

لا انا مش زعلان ومش شايف اني بابوظ اللغة لأني مش بقول حاجة بدل حاجة او باتكلم لغة تانية دي مجرد كلمات ملهاش اصل في اللغة اصلا

HERO يقول...

amal :

طيب كويس يعني انتي شخصية تلقائية ودي شئ جميل واكيد هيبقوا مبسوطين ونورتي المدونة
======================
ام حبيبة :

والله دي مسئولية كبيرة عليا وكده هتخليني احافظ على جانب الكوميديا علطول في كتاباتي والحمد لله اني بابسط حضرتك
========================
يمنى :

والله بفكر ازوده شوية بس مش دلوقتي لما تيجي حاجة براحتها احسن علشان مش يبقى فيها تكلف

HERO يقول...

ظل الشمس :

يا فندم تنوري والله وده يكون شرف ليه
======================
شفقة هانم واحسان بك :

شفت يعني حتى المصطلحات نقتها سهلة وفي مستوى المواطن المتوسط هههههههه
======================
dodda :

ده سعتك في حالة لو مضربنيش مثلا او زقلني بطوبة وادفع انا اللي ورايا واللي قدامي علشان اتعالج هههههههه
=================
hossam :

ده بفضل تشجيع معاليك للوجوه الشابة يا فندم ووقوفك المستمر بجانب الضعفاء ههههههههه

و القادم....أجمل يقول...

التلاته عارفاههم
:D
بس نانا بموت فيها بأه
البارا دي متعة الأداء
:\
فيها كمية مصطلحات
تعمل أكتر من كده
ههههههههههه

خييييييييييير خيييييييييييير
و لسه بيب بيييييب
و لسه
:D