01‏/07‏/2008

ليه يا جدعااااان ليه ؟؟

معلش انا مضايق في البوست ده جدا استحملوني هو طبعا انا مضايق من زمااااان بس الموضوع زاد عن حده خلاص وجبت جاز .... هوسؤال واحد بس ليه الشعب ده بيحب يخالف كل حاجة ؟ يعني مثلا ليه بيحب يقف بره الطابور؟؟ ... ليه بيحب يرمي الزبالة في الشارع ؟؟؟ ... ليه بيحب يعدي الشارع من وسط العربيات ؟؟؟؟ ... ليه بيحب يقف بعربيته في نص الشارع ؟؟؟؟؟ ... ليه بيحب يشرب السجاير في الاماكن العامة ؟؟؟؟؟؟ ... ليه بيحب يمشي في المخالف ؟؟؟؟؟؟؟ ( دي اكتر حاجة بتجنني والله )

واللي يغيظك اكتر الناس تقلك محنا عايشين في بلد متأخرة ومفيش أي احترام للأدمية ... ده اذا كان انت اصلا يا بعيد مش محترم ذاتك الانسانية عايز اللي قصادك يحترمك ازاي !!!! الرحمة يا رب

ولما تيجي تفهم حد ان اللي بيعمله ده غلط يقلك يا عم صلي على النبي هي جت عليا يعني ... انت مالك انت ... يبصلك شزرا ويسيبك ويمشي ... يناولك بونية في وشك انت ونصيبك بقى على حسب لياقته وعضلاته ومستواه الاجتماعي

واللي زاد وغطى إن اللي بيعمل الحاجات دي كلها بيعملها بمنتهى الجرأة يعني ولا كأنه غلط ولا كأنه بيتعدى على حق الغير ولا كأنه سايب 100 واحد واقف في الطابور بقالهم ساعتين مثلا ويروح يقف اول واحد ولا كأنه بيعمل حاجة يا حبة عين أمه ... حرام عليكوا مش تظلموا الراجل

وممكن تلاقي بقى واحد شيك ومتعلم وراكب عربية آخر موديل ويمشي في المخالف بكل برود وبكل غباء ... افهم بقى هل ده علشان:-
1- يوفر 0.059 لتر بنزين
2- يوفر 964 فيمتو ثانية
3- يحرق دمي
4- محمد منير ( اختر الاجابة الصحيحة )

يعني يعملوا حساب واحد زيي دمه بيتحرق ويكتم جواه ... على الاقل يعني يبقى في شوية ذوق شوية انسانية شوية سائل احمر من اللي بيمشي في خراطيم جوه الجسم ده

دي يا جدعان اشياء بديهية يعني على الفطرة يعني اي حد عاقل عنده البتاع الزلالي اللي بيبقى في التجويف العظمي اللي فوق ده يعرف الفرق بين الصح والغلط يعرف ان ده عيب ان لم يكن حرام

بجد والله احنا عمرنا ما هيتصلح حالنا الا اذا احترمنا انفسنا وبدأنا بأنفسنا احنا يعني من القاع لغاية ما نوصل للقمة مش كل حاجة هتعملها الحكومة يعني واحد جاي يقف في الطابور من اوله الحكومه هتعمله ايه يعني ؟؟ تعتقله مثلا مهو مفيش قانون في الدستور يعاقب على كده

وكفاية كده خلاص انا فضفضت وقلت اللي جوايا وحسيت اني استريحت شوية

معلش انا طبعا اتأخرت في الكتابة وده بسبب الكمبيوتر اللي باظ وفضل بايظ اسبوعين وبعد كده جبت كمبيوتر جديد الحمد لله وفي نفس اليوم اللي جبت الجديد اتقطع سلك النت وفضل 10 ايام لغاية ما رجع تاني بس بيني وبينكوا كان 3 اسابيع حلوين الواحد ذاكر فيهم شوية على الاقل وشكلي هقطع السلك تاني لأن الامتحانات قربت ويارب السنة الخبيثة دي تخلص على خير بقى لأني خلاص في دخانة بتطلع من طراطيف شعري


سلااام

هناك 30 تعليقًا:

kochia يقول...

مش عارفة ليه
كان نفسي اعرف اجاوبك
المشكلة ان الناس دي نفسها برة مصر مثلا بتكو بكل الاحترام
يمكن احنا شعب اتعود علي العقاب
ولو مفيش عقاب يبقي يعمل اللي عاوزه

مش عارفة
انت كدة فضفضت واستريحت
وفكرتني بحاجات كتير تعكنن

تحياتي

Rehab Mostafa يقول...

أنا والله المواااااضيييييييع دي كلها وأزيد منها مضيقاني جداً واتكلمت عن حاجات كتير في البلوج زي كده
مافيش حد فاهم انه لما يبدأ بنفسه ممكن يخلي ناس كتير تمشي وراه ... كل حد يقولك هي جات عليا أنا يعني ماهو كله بيعمل كده
ومافيش فايده
بوست كويس أوي
مبروك على الكمبيوتر الجديد والنت اللي رجع وان شاء الله مش هيفصل وتكمل مذاكره برضه وان شاء الله الامتحانات والسنه الخبيثه تعدي على كل خير :)

موناليزا يقول...

معاك حق والله تلاقى السلة الكبيرة فى الشارع والناس ترمى على الارض او ممكن جنبها عادى ولا كانهم شايفينها
انا برضه عايزة اعرف ليه الاهمال فى كل حاجة كده
عموما ذاكر وركز كويس وربنا ينجحك

Mero.. يقول...

احلى حاجة بجد انك قولت اننا فعلا بنرمي كل حاجة وحشة ع الحكومة..يعني لو صرصار مات من الجوع هيقولوا الحكومة الفاسدة قتلته..
نبقى الشعب بيسرق العيش من بعضه وبيسربه..نسيب الحرامية ونشتم الحكومة..طب الحرامية دول جيرانا وقرايبنا ومعارفناوممكن احنا نفسنا..
بلادي بلادي بلادي..
وحمد الله ع السلامة يا عزيزي والف سلامة ع الجهاز والنت..ومتتاخرش علينا بقى في البوستات

Ghada , Rofayda يقول...

عود احمد يا دكتور....

افتقدنا بوستاتك الجاااامده...

وطبعا قلنا اكيييييد بتذااااكر....

ومعاك كل الحق في فضفضتك...ماهو الفهم عند كتير من الناس اتعدم...
واللي اختشوا ماتوا....وانقرضوا..

تحياااااااااتي

ودمت بخير......

Vague يقول...

اهدى كده بس وقولي...

انت لو بتاكل لبانة.. بعد ماتخلصها بترميها فالزبالة ولا فالشارع؟؟

Empress appy يقول...

محمد منير
دى الاجابه الصح هههههههههه

يا ابنى كل واحد شايف عيوب غيرة ومش شايف عيوبه هو فاكر ان ده صح
او بيمشى مع القطيع اشمعنى انا يعنى هى جت عليا سلبيات مصررررررررين بس
وتربيه ونشأه وبلاوى زرقه متأصله فينا

Empress appy يقول...

محمد منير
دى الاجابه الصح هههههههههه

يا ابنى كل واحد شايف عيوب غيرة ومش شايف عيوبه هو فاكر ان ده صح
او بيمشى مع القطيع اشمعنى انا يعنى هى جت عليا سلبيات مصررررررررين بس
وتربيه ونشأه وبلاوى زرقه متأصله فينا

Unknown يقول...

ازيك يا واد؟
احنا مش بنحترم بعض عشان ببساطة مش بنحترم نفسنا لو كل واحد قبل ما يعمل حاجة غلط تخيل نفسه وهو بيتاذى من الغلط دة ماكانش عمله بس تقول ايه بقى ناس حاطين البتاع الزلالى دة اللى بيبقى فى تجويف الدماغ فى التلاجة بعيد عنك يا اخويا................ ربنا معاك فى الامتحانات ان شاء الله

و القادم....أجمل يقول...

أنا كمان قربت أتجنن
و بعدين الناس بتتجاوز جدا في الرد
مرة كنت راكبة اتوبيس
بيقولي رايح المكان الفلاني
سكت و مكنتش عارفه
قولتله معرفش
قالي :- أومال إنتي راكبة فيه إزاي
لازم الرد يكون حاضر و تلاقي كلام ملهوش
لازمه بيتحدف عليك

طباااائع بشر
أتمنى تتغير للأحسن

شد حيلك في المذاكرة ربنا يقويك

:)

تقديري

HERO يقول...

kochia :

انا مش عايز اجابة انا كنت عايز افضفض بس وبما اني ضايقتك فممكن تفضفضي انتي كمان شوية ونفضل نفضفض لبعض لغاية ما المشكلة تتحل ههههههههههه
============================
rehab mostafa :

فعلا هو ده السبب الرئيسي في المشكلة ومحدش عايز يعترف انه غلطان او ممكن تقولي انه بيحبط لما يحافظ هو على البلد ويلاقي غيره بيبهدلها ودعواتك بقى الايام الجاية لأني خلاص اتزنقت إهئ إهئ إهئ

HERO يقول...

موناليزا :

اه المهم اذاكر علشان مش تبقى باظت من جميع النواحي ان لم تكن باظت بالفعل ودعواتك بقى
====================
mero :

طيب مهو فعلا لو صرصار مات يبقى الحكومة هي السبب ههههههههههه
ومسئلة العيش دي حاجة عادية موجودة في كل دول العالم المحتضر الا غالبا مش هتلاقي منهم الا مصر
ودعواتك يا ريس علشان ابدأ اذاكر بقى

HERO يقول...

ghada & rofida :

الله يخليكي ده بس من ذوقك وانا مكنتش بذاكر قوي يعني كنت بسخن بس وشكرا على الزيارة
=====================
vague :

ياراجل ده سؤال اكيد بابلعها طبعا دي حتى كلها فيتامينات ههههههه

HERO يقول...

appy :

برافو عليكي هي دي فعلا الاجابة الصح وزي ما انتي قلتي فعلا هما دول المصريين بس انا مش مصري على فكرة ههههههههه
========================
enjy :

انا كويس الحمد لله وعلى فكرة الناس دي معتقدش ان بيبقى عنهدم البتاع الزلالي من اساسه ودعواتك بقى علشان اذاكر ان شاء الله

اهو ده عيبه يقول...

سلامتك من حرق الدم والاعصاب
متعملش فى نفسك كده لان مش هيتغيروا
الا لو كان القانون صارم وحازم زى ما بيحصل بره
ومفيش كلمة معلش وغصب عنى واخر مرة

تحياتى لك

العسكري عتريس يقول...

دعوة لحضور المناقشة المفتوحة للمدونين عبر غرفة شرقاوي اون لاين علي البالتوك ، سيدير حلقة النقاش الاستاذ الدكتور إيهاب إبراهيم استاذ المسالك بكلية الطب وصاحب مدونة فليعد للدين مجده ، وذلك في تمام العاشرة مساء اليوم الجمعة 4 يوليو والدعوة لمناقشة موضوعات المدونين المختلفة .
اقرأ المزيد علي شرقاوي أون لاين موقع طلاب جامعة الزقازيق
http://www.sharkawyonline.com/Articalshow.asp?NewsID=2223&Categories_ID=17

غير معرف يقول...

لسلام عليكم

طبعا حمد الله ع السلامة و مبروك الجهاز الجديد

صحتك يابني شوية انا حاسس انك كنت بتتخانق مع الكيبورد و انتا بتكتب البوست ده

للأسف فعلا كسر النظام بقي من ثقافة شعبنا العزيز و سمة مميزة ليه

بالنسبة لموضوع الحكومة مرة و احد قاعد مع صاحبة و بيقوله الجو حار اوي كدة ليه ؟ قاله ماهي حكومة بنت .....
نفسي اعرف بقي دخل الحكومة ايه في الحر


ربنا يعيننا يارب

بس لازم نبدا بنفسنا و نربي ولادنا علي كدة و في يوم من الايام هنلاقي الشعب اتغير


تحياتي

darkskies يقول...

فعلا المشكلة ان احنا فى فترة انتقال حضارى مش عارفين نخرج منها مثلا تلاقى عربية كارو ماشية جنب عربية مرسيدس احدث موديل
تلاقى الشباب نظيف ولابس ومتشيك و بيرمى الزبالة فى الشارع
هما فاكرين انهم كدا كوول ووصلو خلاص وهما غالبنين فى مخهم

PrInCeSS BeRy يقول...

ههههههههههههه دمك خففي اوى بس شكلك الحجات دى مطلعة .......... بس فعلا حجات تدايق انا انخيلتها دايقتنى بس مش اوى يعنى ويارب امتحناتك تخلص

HERO يقول...

والقادم اجمل :

طيب اهو يعني خيرا تعمل شرا تلقى لكن لو قلتيله اه رايح وهو مش رايح كان هيبقى على قلبه زي العسل
ودعواتك بقى في الامتحانات
=================================
اهو ده عيبه :

اهو للأسف والواحد بيقلها وهو مضايق بس الشعب المصري مش بيلتزم الا اذا كان في حد يعاقبه بدليل انه لما بيطلع بره بيبقى قمة الادب والاحترام
شكرا على زيارتك

HERO يقول...

الضاحك الباكي :

الله يبارك فيك يا حبي والله يسلمك وبالعكس انا كنت مضايق مش على التصرفات انا كنت مضايق من سلبية وعدم اهتمام الشعب المصري
ودعواتك بقى يا ريس انتم السابقون ونحن اللاحقون
====================
darkskies :

انتقال حضاري ؟!!!! اه تقصد للأسوأ طبعا يعني سنتين كمان ونلاقي عربيتين كارو ماشيين جنب بعض وتتلغي العربية المرسيدس ههههههههههههه
منور يا تامر

HERO يقول...

princess biry :

الله يخليكي ده بس من ذوقك وفعلا الحاجات دي بتضايقني جدا وخاصة ما يتعلق بالعربيات والسواقة بس هعمل ايه لازم استحمل ودعواتك بقى ليا علشان ابدأ اذاكر ان شاء الله

زى الهوا يقول...

دم حضرتك محروق اوى هههههههه

احنا لازم نخالف علشان اتعودنا على كدة خلاص , كل دا من ماية النيل

هوه الشعب بتاعنا كله كدة , انا لما باخرج يوم بارجع لونى احمر اوووى من كتر ماالدم بيتدفق فى وشى من اللى بشوفه , مافيش نظام ولا احترام ولا اى بتاع , فى الدول الاوروبية مابيقفوش رجال مرور فى الغالب , وبيكتفوا بس بالاشارة , ورغم كدة الناس هناك بيحترموا الاشارة ذات نفسها

احنا عندنا لا ظابط مرور ولا مخالفات ولا غرامات بتأثر , عندنا حب كدة للمخالفة

وف النهاية ربنا يهدى الجميع , وبالنسبة للكمبيوتر , دا انا على كدة بقى اشيل جهازى فى عنيا , دا مهنينى ومروقنى , وعمره مابيشتكى ابداا ههه

M.Nassif يقول...

أنا عندى ليك كلمتين بس
انجلينا جولى

""""" يقول...

هههههههههههههههههه

انت ضحكتنى اوى على فكره

عايز تقطع سلك النت تانى ؟

تصدق فعلا انا لاحظت حاجه
ساعات والله فعلا بتحصل حاجات تزعلنا لكنها بتكون فى مصلحتنا فعلا
وبنكتشف انها من مصلحتنا بعد ما ترجعلنا تانى

شوف انت اللى عايز تقطع السللك دلوقتى بس باكدلك انه لو انقطع لوحده هتموت من الزعل عليه ههههههههههه

ربنا يوفقك فى امتحاناتك يارب

وسورى انى بعدت عن فكرة الموضوع
متزعلش ياعم من الناس

انا بحسه شعب طيب لدرجة العبط
شعب كسلان
بيكسل حتى يبقى منظم

بس انا اكتر حاجه بتضايقنى التدخين
لان دخان السجاير بيخنقنى

ورمى الزباله فى الشارع
عشان ريحتها بتخنقنى برضه

دا غير الحشرات اللى بتلمها فى الشارع ودا طبعا غير صحى

ربنا يهدى الناس

إيثار يقول...

فعلا الحجات
دي بتفرسني
يا رب مصر تتعدل

تحياتي

زفته وقطران يقول...

شوف يااستاذ هيرو يااخويا
الاجابه الصح
انه يحرق دم اي حد وخلاص مش لازم انت
في ناس كتير اويييييييييييييييي
بتتصرف كده لمجرد انها تخالف البشر وخلاص
او شايفه ان دي فهلوه وجدعنه انه يخلص اموره بسرعه
ومش حقولك بقي علي فهلوه وجدعنه الشعب المصري ده هو اللي اخترع الفهلوه ف القاموس
فمتحرقش دمك انت واحد داخل امتحانات
وربنا معاك
اختك
زفته

HERO يقول...

زي الهوا :

انا دمي متفحم مش محروق وشكله كده شعب بيحب يتبهدل ويذل نفسه بس المشكلة ان مصر من 30 40 سنة كانت محترمة يعني مش بنتكلم عن كائنات فضائية يعني وياريت ترجع تاني زي زمان وشكرا على مرورك
======================
dr.nassef :

يابني اسمها هيمونولوبس نانا علشان الموقف بيضايق شوية grade 2 يعني

HERO يقول...

amal :

مهو دايما الممنوع مرغوب ومحدش يجبرني على حاجة بالصلاة على النبي يعني انا اقطع السلك بمزاجي ماشي لكن محدش يقطعهولي
وفعلا باين كده انه شعب عايش بالبركة وربنا ساترها معانا والله ومنعرفش ايه اللي هيحصل بكرة وشكرا على مرورك واتمنى تكرريها
====================
عاشقة الحب :

امين يارب من بقك لباب السما وشكرا على مرورك

HERO يقول...

زفته وقطران :

هو طبعا شعور حضرتك وصل من الاسم خلاص ههههههههه
وانا بالعكس مش مضايق خالص خالص وقاعد على النت عادي مفيش اي مشاكل
وربنا يسهل واعرف اذاكر علشان اخلص من السنة الخبيثة دي بقى على خير
وشكرا على مرورك الكريم ونورتي المدونة