11‏/12‏/2008

فينك يا ماما

الموضوع باختصار ان بابا وماما الحمد لله ربنا انعم عليهم انهم يطلعوا يحجوا السنة دي وده شئ جميل جدا وربنا يتقبل منهم يا رب ويتقبل دعواتهم وخصوصا دعواتهم ليا

لكن الشئ اللي مش جميل خالص ان ماما بعدت عني وبابا كمان بس العواقب الوخيمة في بعد ماما اكثر بكتير من عواقب بعد بابا

اول عاقبة هي الجوووووع وبالرغم من ان ولاد الحلال كتير من اعمامي وعماتي وجيراني وكان كل يوم شتى انواع الاكل ما لذ منه وما طاب وبالرغم من اننا كل يوم كنا بناكل فراخ ولحمة ( الاتنين مع بعض ) وبالرغم من اني كنت بانزل اجيبه وادلق نصه وانا جاي بس برضه حاسس علطول اني جعان واكل ماما واحشني جدا وطبعا بما ان اختي اول مرة تدخل المطبخ وان احنا بالنسبة ليها مكناش اكتر من كوننا فئران تجارب بيضاء فطبعا كانت بتيجي ايام ناكل فيها حاجات غريبة زي مثلا فاصوليا مقرقشة وارز محروق وفراخ نية وحاجات كتير مش عايز افتكرها

ثاني عاقبة هي الغسيل وطبعا بما ان اختي مشغولة في التجارب المطبخية فمكنتش فاضية للغسيل خالص وكانت بتشغل الغسالة مرة واحدة في الاسبوع وطبعا منقدرش نتكلم والا مش هيكون في غسيل ولا طبيخ ( ان وجد اصلا ) ولا غسيل صحون ولا نشر غسيل ولا مسح ولا كنس
فطبعا كنا بنقبل الامر الواقع وانزل اشتري لبس جديد وخلاص

ثالث عاقبة هي ان الاولاد مبيسمعوش الكلام وصعبين قوي في تربيتهم ومش قادرين يستوعبوا ان انا اخوهم الكبير

بس على الصعيد الآخر كان في ميزة وحيدة بس وهي المصرووووف وانا بما اني الكبير فكان المصروف في قبضتي ودي حاجة كانت عجباني جدا جدا وحاسس ان مفتاح الامر في ايدي وكنت باتبع سياسة الحصار ساعات وطبعا انا عارف اني هتبهدل لما بابا يرجع لأني كنت بخيل ( بس مش قوي والله ) بس كان لازم اعمل كده علشان اقدر اسيطر على الوضع والا كنا هنعمل الجزء الثاني من فيلم ( افواه وارانب ) بس الحمد لله الوضع المالي مستقر لغاية دلوقتي

ويارب يرجعلنا بابا وماما بالسلامة ويتقبل منهم ومن كل اللي بيحجوا واي حد عايز دعوة يكتبهالي ويسيب معاها 3.5 جنيه علشان انا بدور على مصادر دخل للخزينة

تحياتي

هناك 47 تعليقًا:

Hosam يقول...

ربنا يخليهملك
وبحبحها ربنا يفتحها عليك

غير معرف يقول...

ولا يهمك حتى انا روحت احج السنادي بس على العكس روحت مع اختي الوحيدة وبابايا وجينا لقينا ماما عامله لنا كل حاجة في الدنيا تقبل مروري اختك فنونة

kochia يقول...

ربنا يرجعهم بالسلامة ان شاء الله بذنب مغفور

واهي فرصة تتعلم الادارة
وتجرب في اخواتك مش هيشتكوك ولا يقلبوك

تحياتي

دعاء مواجهات يقول...

ههههههههههههههههههههه

ايوا ايوا اعترف يامفترى

والدعوات كمان بفلوس ع اساس انك انت اللى هتدعى

بطل افترا ع العيال وهما هيسمعوا الكلام

وربنا يعيينك

ويرجعهم بالف سلامة ياارب ..

انا مجربة الموضوع ده اكتر من مرة ..

وكل سنة وانت طيب وبخير ديما

ومتبقاش تحرمنا منك كدة كتيير .

رحــــيـل يقول...

ههههههههههه
ربنا يرجعهم بالسلامه ان شاء الله
والله فكرتنى لما ماما تسافر بعمل فى اخواتى نفس اللى اختك بتعملوا معاكوههههههههههههه

فلسطينية الهوى يقول...

ربنا يتقبل منهم الحج يارب

ويرجعوا منه كيوم ولدتهم أمهم

عجبني البوست

فكرني بنفسي مع الفرق ان دي رابع سنة لوحدي من غير ماما ولا بابا :D

HERO يقول...

hosam :

الله يخليك يا حبي على الدعوة الجميلة دي
=============================

فنونة :

حجيتي السنة دي ؟!! معلش اصل المفروض انهم بيخلصوا رابع يوم العيد وعلى العموم انتي نورتي المدونة وربنا يخليلك مامتك وتعملك كل اللي نفسك فيه

HERO يقول...

kochia :

الله يسلمك وهو فعلا انا بحاول اعمل كده بس تصحيح صغير للمعلومة دول اول ناس بيتلبقوا عليكي فمش تديهم الامان قوي وخصوصا في موضوع المصروف
=============================

دعاء مواجهات :

انا مفتري !!!!!!! دنا طيب جدا بس زي ما قلت لازم يبقى في حزم علشان الموضوع مش يخرج من ايديكي ولازم يبقى ليكي شخصية حديدية فلاذية فيها شوية نحاس

وان شاء الله هحاول اداوم تاني على الكتابة وربنا يسهل وكل سنة وانتي طيبة

HERO يقول...

رحيل :

الله يسلمك وعلى فكرة معظم البنات كده انا اكتشفت ان ده تقريبا فيروس في الجو

============================

فلسطينية الهوى :

امين يارب وشكرا على الدعوة الجميلة دي والحمد لله انه عجبك وعلى فكرة اعتبرينا كلنا اخواتك ودايما هتلاقينا جنبك

تحياتي ليكي

Unknown يقول...

ربنا يتقبل منهم ياااااااااارب ويرجعهم لك بالسلامة ويخليلك اختك ولو ان انا عايزة اقترح على مامتك تمسك مسؤولية المطبخ لاختك للابد نياهاهانياهاها دى ضحكة شريرة حضرتك بس ولا يهمك المهم انك ماسك المصروف دى اهم حاجة فى الموضوع

Dr. Ibrahim يقول...

ربنا يرجعهملك بالسلامة

وحج مبرور وذنب مغفور إن شاء الله

وحاول إعتمد على نفسك

أتدرب على الجواز يا دوك :)

ولا أتدرب على الجيش ولا اى حاجة من الحاجات اللى مفهاش أكل اصلا ولا غسيل :)

تحياتى

د إبراهيم

Mafrousa يقول...

ربنا يرجعهم بالسلامة
و يجعلكم نصيب من الدعوات
و مش يحرمكم منهم يارب
ساعات السفؤيات ديه بتخلى الواحد يتعلم و يتعود على الاعتماد على النفس

أخـــ مسلمة ـــت يقول...

يرجعوا بالف سلامة وربنا يتقبل منهم
بس الحاجات دي بتعلم تحمل المسؤولية
وخصوصا في موضوع المصروف
لما حصلي الموضوع ده الصيف اللي فات
وبم اني الكبيرة- الوقتي ع الاقل- فالحمد لله جبنا بمصروف البيت كله شوكولاتة

ههههههههههههههه

حج مبرور ان شاء الله

أحمد سعيد بسيوني يقول...

ردهما الله لكم
سالمين
غانمين
مغفورين الذنوب

و القادم....أجمل يقول...

ربنا يتقبل منهم
و يرجعوا بالسلامه يارب
-------------
بس بأه أختك لازم تستحملوها
يعني تاكلوا كل حاجة بتعملها
:\
و بعدين انت معاك المصروف
فكها شوية عليهم

يلا كل سنة و إنتوا طيبين
عييييد سعييييييييد
:)

fnoonh يقول...

ايوة فعلا انا رجعت قبل رباع يوم العيد لاننا اتعجلنا وده ممكن لكن في ناس بتتاخر وتبات في منا وترمي جمرات رابع يوم العيد بس ممكن تتعجل وتمشي قبل اليوم الرابع بس بشرط قبل غروب الشمس اما لو غربت الشمس وانت في منى اذن لازم تبات

سنووايت يقول...

هههههههههه
كل سنة وانتم طيبين وبخير
وربنا يرجعهم بالسلامة
وان شاء الله يكون تعبكم وصبركم الايام اللي فاتت دي في ميزان حسناتكم
عيد سعيدد عليكم

Butterfly يقول...

ربنا يرجعهم بالسلامه ان شاء الله
ويتقبل منهم ومنا جميعا .

أية عفيفي يقول...

هههههههههههههههههههههههه

ربنا يرجعهم بالسلامه ويكون حج مقبول باذن الله

والسنه الجايه يعملوا حجه تانيه

واختك تجرب بقاى التجارب فيك:D

HERO يقول...

enjy :

ربنا يخليكي وطبعا انا طول عمري كنت بانصحها واقلها يا ماما لازم تعلميها يا ماما لازم تعوديها وفي الاخر جت فوق دماغي انا والمصروف اهو بيسند هعمل ايه يعني
========================

dr.ibrahim samaha :

آمين يارب وبعدين انا بحاول فعلا اتدرب على الجواز اهو بدليل اني ماسك المصروف بس شكلي كده هصرف نظر عن المواضيع دي واعيش في بيت ابويا

شرفت المدونة

HERO يقول...

واحدة مفروسة :

هي طبعا بتخلي الواحد يعتمد على نفسه بس مش كده يعني يبقى تدريجيا واحدة واحدة ولا ايه ؟!
=============================

اخت مسلمة :

طيب كويس انكم جبتوا شيكولاته انا جبت أيس كريم ههههههههه
نورتي المدونة

HERO يقول...

احمد سعيد بسيوني :

امين يارب وشكرا على الدعوة الجميلة دي ونورت المدونة
=====================

والقادم اجمل :

منا مستحملها والله لسة مش ضربتها يعني هههههههه وبعدين انا فكيتها عليهم خلاص وشكلنا هنشحت كمان شوية ( انا بهزر )

HERO يقول...

سنووايت :

امين يارب وكل سنة وانتي طيبة ونورتي
============================

butterfly :

امين يارب ومنورة المدونة
============================

ebtsamet 7ahah :

ان شاء الله وانتي كمان تكوني بتحجي بإذني الله وفي خلال السنة هكون انا اتعلمت حاجات بقى واعتمد على نفسي

Empress appy يقول...

ههههههههههه ربنا يرجعهم بالسلامه علشان لما يجوا بقى تبطل ترخم عليهم وتعذبهم جنبك
بس انت طلعت ديكتاتور اهو فى المصروف

سيكو يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههههه
احسن وعقبال ما تكبر وتبقى خروف تجارب
ياريت بقى تفتكر انت كنت بتتقمر علىلا ماما قد ايه ومكنش عجبك العجب
مبسوطه فيك
أحــــــــــــــــــســـــــــن

HERO يقول...

appy :

انا طلعت دكتاتور !!! الله يسامحك دنا غلبااااان

==================

سيكو :

طيب انتي فرحانة فيا قوي كده ليه هو انا كنت عملتلك حاجة لسمح الله

Adham يقول...

ههههههههه

لطيف المقال :)

ربنا يتقبل منهم وعقبالك يا رب ..

موناليزا يقول...

:) ربنا يرجعهم بالسلامة
وده كويس على فكرة عشان تعرفوا قيمة مامتكم وتعبها طول الوقت
وكويس كمان انك عرفت قيمة الفلوس وكيفية التحكم

HERO يقول...

adham :

اللهم امين وياباشا انت دايما بترفع من روحاتي المعنوية جزاك الله خير
==============================

موناليزا :

اه والله عارف قيمتها ولما سافرت عرفت قيمتها اكتر وربنا يرجعهم بالسلامة والمصروف ده طلع حاجة غلسة جدا انا ابتديت استلف هههههههههههه

بنت مصريه يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ربنا يرجعهملك بألف سلامه يا هيرو
وحج مبرور وذنب مغفور بأذن الله

ومتبقاش جلده كده حتى الدعوات ليها تسعيره يا ساتر يا رب
بوست جميل احيييك

mera يقول...

السلام عليكم يا هيرو

حمد الله على سلامه بابا وماما يا سيدى والحمد لله ان العقبات كلها عدت على خير..
بس انا ليا طلب عندك ممكن تدينى كورس فى الازمات دى لان انا قريب مامتى حتسافر وانا هعمل كل ده....
انت ازاى عديت بالمرحله دى انا قلقانه مووت...

كنت عاوزه اقولك كمان ان دمك سكر وتلقائيتك حلوه قوى

اختك ميرا المصريه

hasona يقول...

ربنا يرجعهم لك بالسلامة
ويتقبل عبادتهم
وحج مبرور وذنب مغفور

بس أكيد انت اتعلمت كتير واستفد أكتر

ويبدوا انك ضيعت الفلوس كلها - كل حاجة مكتوبة بالورقة والقلم

وبعدين المفروض انك تعرف ( تطبخ - تغسل - مع بقية الاعمال المنزلية) تحسبا للحياة الزوجية في المستقبل ان شاء الله

علشان مش تكون تحت رحمة أي حد - وانت أكيد فاهم انا أقصد مين ؟

انا اتعلمت كتير من هذا الفنون
وعامل احلي شغل يعني

ربنا يكرمك ويوفقك ويعينك
شوية دعوات بالجملة واقفين عليك بـ9.99 ج - خصم علشان خاطر الحبايب أهوة

وكل سنة وانت طيب

تحياتي لك

HERO يقول...

بنت مصرية :

ان شاء الله وربنا يتقبل دعواتك وعلى فكرة انا لازم اعمل تسعيرة لكل حاجة وانتي عارفة ان الحياة صعبة وظروف المعيشة مش تساعد فلازم ادور على اي مصدر دخل ولا ايه رأيك ؟

نورتي المدونة
===============================

mera :

اولا انتي نورتي المدونة
ثانيا الموضوع سهل وبسيط جدا جدا انتي حاولي على قد ما تقدري تعيشي حياتك بالطول وبالعرض وان شاء الله هتدعي عليا وبس ولو احتجتي اي نصيحة انا موجود

تحياتي
==================================

hasona :

اللهم امين وبعدين عندك حق كل حاجة بالورقة والقلم والفواتير موجودة وبعدين لو انا اتعلمت الحاجات دي يبقى مفيش داعي اني اتجوز اصلا وبعدين الديلفري موجود يا مان وكله بيعدي

وممكن اعمك خصم اشتري دعوة وليك التانية مجانا

نورت المدونة

xezo يقول...

طب ماقولتش ليه يابني؟
كنا لمنالك

على العموم اهي فرجت ياعم بعد تدريب الhiv
اكل ونوم وفلوس
:D

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحم
الله تعالى وبركاته
ويارب ماما وبابايرجعوا
بالسلامة وبدال يابطل عرفت
قيمتهم كويس يبقى من هنا ورايح
تسمع كلامهم كلمة كلمة واللى يقولوا لك عليه تنفذه من غير لا نقض ولا
ابرام وأولها طبعا تشوف
مذاكرتك وتقضى
الطلبات كلها
فاااااااهم
:) :) :):)

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم
كل عام وانتم بخير
اجمد يادكتور ودة درس تتعلم بيه اد ايه ماما بتتعب واول ما تيجي وطي بوس يديها وقولها تدعيلي بالله عليك وربنا يرجعهم بالسلامة يارب
تحياتي

شفـقــة و إحســــان يقول...

ربنا يرجعهوملك بالسلامة يارب
وعقبالنا زيهم
بس خلى بالك من المصروف

سفروتة يقول...

كلامك يحمل معاناة هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه اااااااااااااااااااااه عشان بس الواحد يعرف قيمة اللي حواليه
وبعدين ما تبحبها شوية في المصروف يا دكتور
ولا انت بتحوش تمن العيادة من دلوقتي
:)
ربنا يكرمك يارب
ويرجع مامتك وباباك بالف سلامة

دمت بكل خير
:)

HERO يقول...

xezo :

لا يا عم مستورة والحمد لله وخير ربنا كتير وجه التدريب أمن الموضوع على الاخر الحمد لله
================================

norahaty :

والله عارف قيمتهم ومقدرهم من غير حاجة وباسمع كلامهم وكل حاجة

نورتي

HERO يقول...

عاشقة النقاب :

والله من غير ما تقولي دي اول حاجة هعملها اول لما اشوفهم ان شاء الله ونورتي المدونة

==================================

شفقة هانم واحسان بيه :

اللهم امين والمصروف في الحفظ والصون وممكن نقسمه فيفتي فيفتي
=================================

سفروتة :

اه عرفت والله قيمتهم فعلا وخلاص المصروف خلص بقى ومعدش في اي مواد علشان اعتمد عليها ونروتي المدونة

غير معرف يقول...

أرجو أن تشرفني بإرسال بعض أعمالك على

zmssimum@gmail.com

للنشر في مجلة الجمعية العلمية

م/ الحسيني لزومي يقول...

من اجل مصر
شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي
اذا كنت ترغب في وضعه علي مدونتك ارسل ميلك كي ارسل لك كود البنر
ارجو المعذرة للدخول بلا مقدمات لأني ادخل علي مئات المدونات يوميا
م/ الحسيني لزومي
مدونة /مواطنون ضد الشعب
-----------------

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة
الله تعالى وبركاته
وأقدر اقول حمداًلله
على رجوع الوالد
والوالدة بالسلامة؟

mera يقول...

السلام عليكم

ازيك..ايه هما لسه مش جم من السفر ولا ايه؟؟

اه ولا انت بتغيب بس كده على المدونه علشان توحشنا.!.!.

على العموم مستنين البوست الجديد

اختك ميرا المصريه

بنت مصريه يقول...

انت فين يا هيرو
مستنيه جديدك وزيارتك

بسبوسة يقول...

ههههههههههههههههه
ربنا يرجعهم بالسلامة

Ghada , Rofayda يقول...

السلام عليكم و رحمه الله و بكراته


مقال جميل قوي .. :)

ربنا يتقبل الحج منهما يا رب و يرجعهما بالسلامه :)

وربنا يبارك في عمرهما و يجمعكم في الفردوس الاعلي كما جمعكم علي حبه في الدنيا...