14‏/04‏/2008

يوم في حياتي


معلش يا جماعة اتأخرت في الكتابة الفترة اللي فاتت لأكتر من سبب منهم ان مكنش في حاجة بتيجي على بالي ( الوحي يعني ) والحاجة التانية اني كنت بامر بمرحلة عدم الانحياز الشهيرة ، ومحدش يسألني يعني ايه مرحلة عدم الانحياز !!!


المهم نبدأ البوست الجديد على بركة الله وهحكيلكوا النهاردة عن يوم جميل جدا جدا عند الميكانيكي صديقي مع عربيتي حبيبتي المرسيدس


بدأت الحكاية بأني سمعت صوت تزييق خفيف جدا في العجلتين اللي قدام والصوت ده مش بيجي إلا مع المطبات وبما أنكم عارفين طبعا ان البلد كلها متكسرة وكلها مطبات إذا نستنتج ان انا كنت باسمع الصوت ده علطول وطبعا زي ما انتوا عارفين اني مبحبش عربيتي تشتكي من أي حاجة فقررت اني اروح للميكانيكي علشان يكشف عليها ويعمل اللازم

المهم رحتله والراجل قام بالواجب الصراحة ورفع العربية ونام تحتيها وكشف عليها وبعد الفحص والتدقيق والتمحيص طلع

قالي :- إيه يا دكترة ، العربية عايزة دراع المونيا

أنا ( بيني وبين نفسي ) :- ابتدينا القرف المهم : يعملوا كام دول يا حاج سيد ؟

قالي :- يادكتور نجبهم ونركبهم ونبسطك وبعد كده نبقى نشوفهم بكام بسيطة يعني

أنا :-لا يا عم منت كل مرة بتقلي كده وبادفع 1000 جنيه في الاخر

قالي :- لأ المرة دي بسيطة الحمد لله الدراعين يعملوا حوالي 250 جنيه

انا ( باخد نفسي ) :- الحمد لله ، طيب انا هروح اجبهملك وشوف باقي العربية عقبال لما آجي بقى

قالي :- من عنيا يا دكترة بس كده انت تأمر

المهم طخيت المشوار المتين ( حوالي كيلو متر ) طبعا من غير عربية لأنها مرفوعة ورحت للراجل وجبت الدراعين الحمد لله ب 240 جنيه مش 250 زي ما هو قالي ورجعتله لقيته مقابلني بابتسامة عريضة على وجهه

قالي :- إيه يا دكترة ، العربية عايزة ( دوشمة يمين )

انا ( بمنتهى البلاهة ) :- إيه الدوشمة دي يا حاج سيد ؟

هو :- يعني خزنة فرامل ورا يمين

انا :- يعني دوشمة = خزنة فرامل ورا يمين ، طيب متقول كده من الاول

هو :- معلش يا دكترة كنت فاكرك عارفها

انا ( بابتسامة ساخرة ) :- لا مختدهاش في الكلية دي ، وتعملها كام الدوشمة دي ؟

هو :- يعني حوالي 100 جنيه بس

انا :- ارحمني يا رب

المهم طخيت نفس المشوار تاني علشان اجيب الدوشمة وجبتها الحمد لله ب 95 جنيه مش ب 100 زي ما هو قالي ورجعتله ولقيته مقابلني بنفس الابتسامة العريضة ولسة هيقلول الكلمتين رديت عليه بسرعة وبصوت عالي من على اول الشارع ( يعني كل الناس سمعوني )

وحياة ابوك منت مكمل يا شيخ خلاص معدش معايا فلوس ومش هطخ المشوار ده تاني ويحرقك انت والعربية في يوم واحد ( طبعا الجزء الاخير ده كان في سري ) وهو يضحك وانا ماسك نفسي بالعافية ونفسي اضربه

المهم ما علينا خلصت الموضوع ده وخد مني 3 ساعات شغل و حوالي 4 كيلو مشي وحوالي 335 جنيه ورجعت العربية حلوة الحمد لله والحرارة نزلت

هيجي واحد منكوا وهيكتب في التعليق طيب متبيع يا عم العربية دي وهاتلك واحدة جديدة وريح دماغك فهرد عليه بمنتهى البساطة وأقله :- العربية دي حتة مني ولا يمكن افرط فيها وليا معاها ذكريات حلوة وبرضه ذكرات وحشة

بس المشكلة واللي علشانها كتبت الموضوع ده ان ربنا ابتلانا بطرق بايظة ما يعلم بيها الا ربنا واللي يغيظ اكتر انهم يقلولك الحوادث بتكتر والناس بتموت قال يعني مش عارفين السبب ولاد ......

واختم كلامي واقول حسبي الله ونعم الوكيل

سلااام

هناك 13 تعليقًا:

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
د/اجدع بنوته يقول...

يااااااااه انا قولت ده تيييل الفرامل عايز يتغير بسيطه يعنى

بس اخطئت ف الديجنوزس

الصراحه الميكانيكى ده اووووووف

خصوصا ان الواحد بيبقى واقف زى الحمار

ولو غيروا العربيه كلها الواحد مش فاهم ده صح ولا غلط

انا كمان الفرده الورانيه اليمين بتجيب زيييييت

خايفه اطأ برجلى عند عم غريب

اصلها يازيت الكارونا يازيت الفرامل

وف الحالتين دى مصيبه

فامشى كده احسن وزى ماتيجى بقى

بمناسبة الطرررررررق بقى

علشان انا محروق قلبى م طريق الرمد اللى كل يوم اجى منه

ولسه م شهر طوبه تك تك وخرمت الشوكمان

ااااااااااااه ياشوكمانى

ااااااااااااه ياجيبى

ملحوظه ..

هما عاملين الطرق وحشه كده

علشان يهرواا عفشة العربيات

والناس تشترى وتغير وتصلح

وينعشوا الاقتصاد القومى ع قفاناااا

ولا تجديد الرخصه والفحصص

بعد الفحص والتمحيص شيلوا الكتابه اللى ورا

لا الحزام ده مبيحزمش كويس غيرووه

نفسى افهم اومال ازاى السرافيس دى بتجدد وهى حالتها سب زيرووو

يعنى يخنقوا ف بتوع الملاكى بس

حسنا الله ونعم الوكيل م كل الجهاااات

HERO يقول...

د \ اجدع بنوتة

باسم الله ما شاء الله
انتي عارفة زيت الفرامل وزيت الكرونة وتيل الفرامل

الواحد فين وفين لما بيلاقي بنات بتفهم في العربيات

احنا بقى نفتح مع بعض ورشة ونبقى 100 100 ايه رأيك ؟

M.Nassif يقول...

هههههههههه
بوست رائع بس بالطبع مع التغاضى عن تقريبا 3\4 المصطلحات الخاصة بالعربيات لأنى مفهمتش منها حاجة و ربنا يخليلنا التوكيل P:
متبقاش تتأخر علينا تانى بقى
:)

حمامة يقول...

هههههه

يا عينى
دى ضريبة العربيات
بجد الميكانيكيين دول مفتريين موت
الف سلامة على عربيتك :)

Someone Different يقول...

Sebek enta men el 3arabia we el tari2 we el mekaneky


Ana 3aref eah mar7alet 3adam el en7iaz ely enta 2asdak 3aleha :D

khobayb يقول...

أنا لو مكانك ..

أتكل على الله وأروح ع المنصورة

وأسكن جنب الراجل إياه

وبعد شهرين ..

أرجع أدوس الميكانيكي ده

وأرجع أهرب ع المنصورة تاني

غير معرف يقول...

والله العظيم نفسيتي تعبتلك سلف

بس كويس (كان هايسمسر علسك ) و اديك اتمشيت واخدت خبرة برضه و عرفت يعني ايه الدشمة .

mohammad hamza يقول...

ربنا بجد يعينك أنا عارف وجع القلب ده ..

كنت بعانى لو فى سبع تيام فى الأسبوع يبقى العربية يمومين منهم عند الميكانيكى .. طبعا ده غير الزق .. الخ

لحد ما اتباعت .. ^^

مدونة لذيذة .. ولييا رجعة على طول

مطرح ما ترسى....دقلها يقول...

قشطة يامعلم
ماكتبتش دفعت كام للحاج سيد يعنى؟؟
شكلك اتخيطت فى 100 كمان
ههههههههههههه

وعموما بلاش تبيع العربية
اديهالى

بس ياض بجد دمك خفيف مووووت

HERO يقول...

د\ نصيف

نورت وشرفت ياباشا وعلى فكرة المصطلحات دي من اسهل المصطلحات اللي ممكن تسمعها في حاجات تانية بس صعبة عليكو


حماماة

نورت يا حمامة وهي دي فعلا ضريبة العربيات بس اعمل ايه بحبها



Someone Different

طيب متقلش لحد لو سمحت علشان مش ازعل منك ههههههههههه


خبيب

من بقلك لباب السما وان شاء الله هرحله في اقرب فرصة


الضاحك الباكي

انا مش عايز اقلك ان لما بحب اعمل رجيم قاسي باروح اصلح العربية كتير علشان المشي اللي بامشيه


محمد حمزة

نورت وشرفت ياباشا ولينا الشرف والله بس انا الحمد لله لسة موصلتش لمرحلة الزق وربنا ما يوصلنا ليها يا رب وهستناك تنورنا تاني



مترح ما ترسي دقلها


لا الحمد لله صعبت عليه وخد 50 جنيه بس ومتشكر جدا على زوقك يا عسل

اوعى تفكر يقول...

على فكره الفلوس دى كتير
وانا من واقع خبرتى فى الميكانيكا
اصلى اشتغلت شهريت
اقولك
انت ولعتها شويه

أم حبيبه يقول...

حسبنا الله و نعم الوكيل


بس بجد مواقف العربيه جامده جدااااا فيك

ربنا يعينك عليها

اول مره احس ان العربيه احيانا بتكون ابتلاء
الحمد لله الذى عافانى منه

مالها الرجل جميله جداااااااااا